Iseseisvuse taastanud Eestis vajasid hädasti uuendamist meresõiduohutust tagavad navigatsioonisüsteemid. Kahekümne aastaga on Veeteede Amet üles ehitanud keeruka võrgupõhise süsteemi tuletornidest ja poituledest, mis tagab vajalikul tasemel olukorrateadlikkuse nii meresõitjale kui ka käidukorraldajale. Nii saab näiteks õigel ajal “koju” tagasi tuua jää survel ära triivinud poi või asendada tühjeneva patarei.
Valdav osa süsteemis kasutusel olevaist valgusdioodlaternatest ja telemaatikaseadmetest projekteeritakse ning toodetakse Tallinnas. Moodsas laboris testitakse muuhulgas navigatsioonitulede valgusparameetreid ja vastupidavust keskkonnamõjudele.
Eestist alguse saanud ideed on olnud aluseks Rahvusvahelise Meremärgistuse ja Tuletornide Assotsiatsiooni (IALA) standardite loomisel ning Eestis navigatsioonitulede arendamisel tehtud edusammud on leidnud tunnustust ka eksportturgudel.
Navigatsiooniseadmete standardid
Karmid tingimused navigatsioonituledele tulenevad rahvusvahelisest standardist. Karmide normide tõttu ei pääse mitte igaüks sellele erilisele turule. Eesti tulemärkide meistrid kuuluvad nõnda eksklusiivsesse klubisse. Standardid sõltuvad tehnoloogiast. Valgusdioodidel põhinevad valgusallikad on navigatsiooni valdkonnas põhjustanud tõelise revolutsiooni ja pakkunud ka võimaluse eestlastele uute standardite loomises kaasa lüüa. Cybernetica AS-i navigatsioonisüsteemide osakonna juhataja Aivar Usk räägib, kuidas teha töökindlaid seadmeid, milliseid teadmisi on navigatsioonisüsteemide arendamisel ja tootmisel teada saadud ning ka sellest, miks on täna kasutuselolevad valgussignaali saatvad seadmed just sellised nagu nad on.
Kaks näidet innovaatilistest meremärkidest
Keset merd paigutatud navigatsioonimärgid hoiatavad vahetult madalike, takistuste ja laevatamiseks suletud piirkondade eest. Järgnevas videos demonstreerib Aivar Usk kaht erilist eksemplari. Esimene neist on uuenduslik rohelist valguskiirgust kiirgav poi latern – lihtsa väljanägemisega seade koosneb tegelikult paljudest erinevate ülesannetega moodulitest. Teisena näeb videos ainulaadset Norra vete olusid arvestavat valgusseadet ning selgituseks räägib Aivar Usk innovaatilistest aspektidest, mis antud seadme eriliseks muudavad.
Tuli tuletornis
Inimesel pole enam tuletornidesse asja ja majakavahi amet on ajalugu. Tänapäeval leiab tuletornidest võimsad LED laternad, mis on töökindlad ja kaugjuhitavad ning kunagi Prantsusmaal toodetud võimsatest läätsede süsteemidest on nüüd saanud väärikad muuseumieksponaadid. Ka lambipesasid pole tänapäevastes seadmetes vaja. Uus valgus tuleb valgusdioodidel põhinevast valgusallikast, mis ei tule Prantsusmaalt, vaid on toodetud siinsamas, Eestis. Vaata videot, kus Põhja-Eesti navigatsioonimärgistuse talituse juhataja Ego Riener räägib tuletornidest, tule paakidest, poidest ja natuke ka tuletornide ajaloost.
Rakendused navigatsioonis
Iseseisvuse taastanud Eestis vajasid hädasti uuendamist meresõiduohutust tagavad navigatsioonisüsteemid. Kahekümne aastaga on Veeteede Amet üles ehitanud keeruka võrgupõhise süsteemi tuletornidest ja poituledest, mis tagab vajalikul tasemel olukorrateadlikkuse nii meresõitjale kui ka käidukorraldajale. Nii saab näiteks õigel ajal “koju” tagasi tuua jää survel ära triivinud poi või asendada tühjeneva patarei.
Valdav osa süsteemis kasutusel olevaist valgusdioodlaternatest ja telemaatikaseadmetest projekteeritakse ning toodetakse Tallinnas. Moodsas laboris testitakse muuhulgas navigatsioonitulede valgusparameetreid ja vastupidavust keskkonnamõjudele.
Eestist alguse saanud ideed on olnud aluseks Rahvusvahelise Meremärgistuse ja Tuletornide Assotsiatsiooni (IALA) standardite loomisel ning Eestis navigatsioonitulede arendamisel tehtud edusammud on leidnud tunnustust ka eksportturgudel.
Navigatsiooniseadmete standardid
Karmid tingimused navigatsioonituledele tulenevad rahvusvahelisest standardist. Karmide normide tõttu ei pääse mitte igaüks sellele erilisele turule. Eesti tulemärkide meistrid kuuluvad nõnda eksklusiivsesse klubisse. Standardid sõltuvad tehnoloogiast. Valgusdioodidel põhinevad valgusallikad on navigatsiooni valdkonnas põhjustanud tõelise revolutsiooni ja pakkunud ka võimaluse eestlastele uute standardite loomises kaasa lüüa. Cybernetica AS-i navigatsioonisüsteemide osakonna juhataja Aivar Usk räägib, kuidas teha töökindlaid seadmeid, milliseid teadmisi on navigatsioonisüsteemide arendamisel ja tootmisel teada saadud ning ka sellest, miks on täna kasutuselolevad valgussignaali saatvad seadmed just sellised nagu nad on.Kaks näidet innovaatilistest meremärkidest
Keset merd paigutatud navigatsioonimärgid hoiatavad vahetult madalike, takistuste ja laevatamiseks suletud piirkondade eest. Järgnevas videos demonstreerib Aivar Usk kaht erilist eksemplari. Esimene neist on uuenduslik rohelist valguskiirgust kiirgav poi latern – lihtsa väljanägemisega seade koosneb tegelikult paljudest erinevate ülesannetega moodulitest. Teisena näeb videos ainulaadset Norra vete olusid arvestavat valgusseadet ning selgituseks räägib Aivar Usk innovaatilistest aspektidest, mis antud seadme eriliseks muudavad.Tuli tuletornis
Inimesel pole enam tuletornidesse asja ja majakavahi amet on ajalugu. Tänapäeval leiab tuletornidest võimsad LED laternad, mis on töökindlad ja kaugjuhitavad ning kunagi Prantsusmaal toodetud võimsatest läätsede süsteemidest on nüüd saanud väärikad muuseumieksponaadid. Ka lambipesasid pole tänapäevastes seadmetes vaja. Uus valgus tuleb valgusdioodidel põhinevast valgusallikast, mis ei tule Prantsusmaalt, vaid on toodetud siinsamas, Eestis. Vaata videot, kus Põhja-Eesti navigatsioonimärgistuse talituse juhataja Ego Riener räägib tuletornidest, tule paakidest, poidest ja natuke ka tuletornide ajaloost.Eesti tuletornide üldkaart ja Eesti Tuletorni Selts
Konspekt väikelaevajuhile
Eesti rannikul ja vetes paiknevate püsi- ja ujuvmärkide andmete teatmik
Abiks Tallinna lahel liikujale
Merekaardirakendus Navionics
Merekaardirakendus iSailor