70. aastate lõpus, kui maailmas olid moekaubaks elektronkellad, varustas enamikku nende tootjatest vajalike takistitega USA idarannikul, väikeses Rhode Islandi osariigis tegutsev firma International Manufacturing Services – lühidalt IMS. Ettevõtte käes oli tollal 90% kogu maailma takistite turust. Firma juht, eestlane Henn Liiv leiab, et sellise tulemuseni jõuti tänu pidevale teadustööle ja tootearendusele, aga ka uuendustele firma juhtimises – ka seda võeti kui teadust.Rhode Islandil asuva Browni ülikooli professor Eric Suurberg on Liivi tööd aastaid jälginud ja märgib, et „IMS on rajatud just nagu õpiku järgi – see on firma, mida hoitakse teadlikult väga väiksena ja juhitakse teadmisega, et edu tagab pidev innovaatilisus.” Saade ongi nii IMSi teaduslikest saavutustest takistite valmistamisel kui ka juhtimisteadusest, mille põhimõtteid Liiv alates 50. aastatest on pidevalt ellu rakendanud.
Üheks IMS-i edukuse tagatiseks on olnud vastutulelikkus ja paindlikkus klientide soovide suhtes. Ning teiseks edu pandiks on olnud leidlikkus ja spetsialiseerumine kitsama elektroonikaturu vajadustele. Nii on suhteliselt väikse töötajate arvuga firma suutnud konkurentsis püsida. Levinud arusaama kohaselt jäävad suurtel turgudel ellu siiski agressiivsemad firmad, kuid Henn Liiv on oma firmas eetilisust väga kõrgelt hinnanud. Ta pole seda mitte ainult teistelt firma töötajatelt nõudnud, vaid pidanud oluliseks seda ka isikliku eeskujuga edendada. Kuid lisaks peab Liiv firma rahaasjade korraldamises väga oluliseks kontrolli sularaha voogude üle. Millised on nende põhimõtete tagamaad, selgub juba videos!
Scott Durgin IMS-i olevikust ja tulevikust
Järgnevas videos kirjeldab IMS-i peainsener Scott Durgin ettevõtte tänast olukorda, spetsialiseerumise põhimõtteid ning plaane tulevikuks. Kuna viimase kümne aasta jooksul pole firma üle 10% suurenenud, ei peeta ka järgneva 10 aasta jooksul suurel hulgal uute töötajate palkamist mõistlikuks. On ju senine töökorraldus toiminud väga efektiivselt. Lisaks kõneleb Scott Durgin ettevõtte asutajast Henn Liivist, kirjeldades teda kui firmas kehtivate põhimõtete loojat ja edukalt toimivate reeglite kehtestajat. Liiv on tema sõnul olnud klientide, kolleegide ja koostööpartneritega alati korrektne, mis on taganud ettevõtte usaldusväärse maine.
John Silvia demonstreerib kiipe ja takisteid
Takisti on iga elektroonikatoote komponent, mis hajutab energiat ja mille esmane eesmärk on reguleerida voltide arvu või voolutugevust süsteemis. Takisteid võib olla igas suuruses, erineva kuju ja struktuuriga. Ning takisteid valmistatakse ka paljudest materjalidest – metallist, klaasist, keraamikast. Kiibid valmivad suurte plaatidena, millest nende väljalõikamiseks on IMS olnud üks esimesi maailmas, kes kasutas lasereid. Lisaks on IMS-is loodud ka oma materjale kiipide tegemiseks. Nüüd kasutatakse nende valmistamiseks unikaalset meetodit, mille põhikomponent on metall-oksiid, mis paigaldatakse keraamilisele pinnale ja mis seetõttu toimib elektroonilise komponendina. IMS-is valmistatakse takisteid kõikidel tasemetel: kõrge ja madala ning keskmise takistusastmega. Järgnevas videos demonstreerib John Silvia laboris erinevaid kiipe ja takisteid ning muuhulgas ka imepisikesi takistuskiipe, mida ühte soolatopsi mahub umbes 320 tükki ja mida võib topsist välja raputada otsekui soola. Selliseid kiipe tehakse IMS-is aastas 8,5 miljonit.
Henn Liiv IMS-i sünni-ja eduloost
Henn Liivi elutöö on alati olnud seotud tipptehnoloogiaga. Enne seda, kui ta 1974. aastal ostis Rhode Islandil ära firma IMS ja selle oma vallas – takistite alal- maailma juhtivaks ettevõtteks muutis, juhtis ta pikka aega suurfirmat General Electric, kus ta muuhulgas vastutas suurte tehaste avamise eest ning juhtis neid mitmel pool maailmas. Kuid mitte suurtehnika, vaid pisikesed takistid, millega reguleeritakse elektriseadmetes voolu liikumist, tõid talle ärielus suure edu ning on jätkuvalt ta firma peatoodeteks. Takistite tootmise idee tuli Liivile tollal kesk suurt majanduskriisi, kus takistite alast kompetentsi vajati käekellade tootmises. Sealt sai taas alguse edukas äritegevus, millest Henn Liiv järgnevas videoklipis pisut pikemalt kõneleb.
Takisti on element mingi soovitava või kindla takistuse tekitamiseks vooluringis. Sellest tulenevalt kasutatakse neid kas voolutugevuse piiramiseks või pingelangu tekitamiseks. Takistid võivad olla kas lineaarsed või mittelineaarsed. Lineaartakistite voolutugevus on võrdeline talle mõjuva pingega. Mittelineaartakistite vool sõltub aga mõjuva pinge väärusest või veel mingist füüsikalisest tegurist, nagu näiteks temperatuur, valgus… Loe edasi Vikipeediast
Roheline Kool
Seekordsed kooliviktoriiniküsimused:
Milline on Rhode Islandi osariigis asuva firma IMS viimane sõna (Püramiidi tipus“ saates kirjeldatud) takistite arendamisel USA sõjatööstuse heaks?
Kuidas on Henn Liiv rakendanud äris printsiipi „Väike on ilus“?
Eesti Rahvusarhiivi hoones Tartus Liivi tänaval asub üks bareljeef, mis on lähedalt seotud insener Henn Liiviga. Milles see seos seisneb ja mis on sellele bareljeefile kirjutatud?
Materjaliinsener Henn Liiv
Henn Liiv ettevõtlusest ja ärieetikast
Üheks IMS-i edukuse tagatiseks on olnud vastutulelikkus ja paindlikkus klientide soovide suhtes. Ning teiseks edu pandiks on olnud leidlikkus ja spetsialiseerumine kitsama elektroonikaturu vajadustele. Nii on suhteliselt väikse töötajate arvuga firma suutnud konkurentsis püsida. Levinud arusaama kohaselt jäävad suurtel turgudel ellu siiski agressiivsemad firmad, kuid Henn Liiv on oma firmas eetilisust väga kõrgelt hinnanud. Ta pole seda mitte ainult teistelt firma töötajatelt nõudnud, vaid pidanud oluliseks seda ka isikliku eeskujuga edendada. Kuid lisaks peab Liiv firma rahaasjade korraldamises väga oluliseks kontrolli sularaha voogude üle. Millised on nende põhimõtete tagamaad, selgub juba videos!Scott Durgin IMS-i olevikust ja tulevikust
Järgnevas videos kirjeldab IMS-i peainsener Scott Durgin ettevõtte tänast olukorda, spetsialiseerumise põhimõtteid ning plaane tulevikuks. Kuna viimase kümne aasta jooksul pole firma üle 10% suurenenud, ei peeta ka järgneva 10 aasta jooksul suurel hulgal uute töötajate palkamist mõistlikuks. On ju senine töökorraldus toiminud väga efektiivselt. Lisaks kõneleb Scott Durgin ettevõtte asutajast Henn Liivist, kirjeldades teda kui firmas kehtivate põhimõtete loojat ja edukalt toimivate reeglite kehtestajat. Liiv on tema sõnul olnud klientide, kolleegide ja koostööpartneritega alati korrektne, mis on taganud ettevõtte usaldusväärse maine.John Silvia demonstreerib kiipe ja takisteid
Takisti on iga elektroonikatoote komponent, mis hajutab energiat ja mille esmane eesmärk on reguleerida voltide arvu või voolutugevust süsteemis. Takisteid võib olla igas suuruses, erineva kuju ja struktuuriga. Ning takisteid valmistatakse ka paljudest materjalidest – metallist, klaasist, keraamikast. Kiibid valmivad suurte plaatidena, millest nende väljalõikamiseks on IMS olnud üks esimesi maailmas, kes kasutas lasereid. Lisaks on IMS-is loodud ka oma materjale kiipide tegemiseks. Nüüd kasutatakse nende valmistamiseks unikaalset meetodit, mille põhikomponent on metall-oksiid, mis paigaldatakse keraamilisele pinnale ja mis seetõttu toimib elektroonilise komponendina. IMS-is valmistatakse takisteid kõikidel tasemetel: kõrge ja madala ning keskmise takistusastmega. Järgnevas videos demonstreerib John Silvia laboris erinevaid kiipe ja takisteid ning muuhulgas ka imepisikesi takistuskiipe, mida ühte soolatopsi mahub umbes 320 tükki ja mida võib topsist välja raputada otsekui soola. Selliseid kiipe tehakse IMS-is aastas 8,5 miljonit.Henn Liiv IMS-i sünni-ja eduloost
Henn Liivi elutöö on alati olnud seotud tipptehnoloogiaga. Enne seda, kui ta 1974. aastal ostis Rhode Islandil ära firma IMS ja selle oma vallas – takistite alal- maailma juhtivaks ettevõtteks muutis, juhtis ta pikka aega suurfirmat General Electric, kus ta muuhulgas vastutas suurte tehaste avamise eest ning juhtis neid mitmel pool maailmas. Kuid mitte suurtehnika, vaid pisikesed takistid, millega reguleeritakse elektriseadmetes voolu liikumist, tõid talle ärielus suure edu ning on jätkuvalt ta firma peatoodeteks. Takistite tootmise idee tuli Liivile tollal kesk suurt majanduskriisi, kus takistite alast kompetentsi vajati käekellade tootmises. Sealt sai taas alguse edukas äritegevus, millest Henn Liiv järgnevas videoklipis pisut pikemalt kõneleb.Takisti on element mingi soovitava või kindla takistuse tekitamiseks vooluringis. Sellest tulenevalt kasutatakse neid kas voolutugevuse piiramiseks või pingelangu tekitamiseks. Takistid võivad olla kas lineaarsed või mittelineaarsed. Lineaartakistite voolutugevus on võrdeline talle mõjuva pingega. Mittelineaartakistite vool sõltub aga mõjuva pinge väärusest või veel mingist füüsikalisest tegurist, nagu näiteks temperatuur, valgus…
Loe edasi Vikipeediast
Roheline Kool
Seekordsed kooliviktoriiniküsimused:
Loe lähemalt viktoriinist Roheline Kool!
Lisalugemist
Esimene sõprus takisti ja dioodiga (Horisont, 2008)
Ohmi seadus paljude takistite korral (Füüsika.ee)
Joonised erinevatest takistitest (E-õpe.ee)